Scheepsinfo                                                   

 

 

Beetje voorgeschiedenis.

 

De Myos is gebouwd in het Belgiesche plaatsje Burcht bij Antwerpen in 1961. Myos was niet de eerste naam van dit schip, maar het werd in de vaart gebracht onder de naam HENGER en had uiteraard een Belgiesche eigenaar. Dat was de fam. E de Lee uit Antwerpen. Toen de Henger verkocht werd in het jaar 1972 kwam er ERICA op te staan en kwam in Nederlandse handen met als eigenaar de fam. J.A.B. van Thiel uit Maastricht. Daarna is de Erica in het jaar 1991 verkocht aan de fam. P. Buining uit Groningen en voer het verder onder de naam JOJA.

 

De aankoop 

 

Via een inmiddels goede bekende kwamen we op het schip af en hebben we het in 2010 aangekocht. Dit is voor de mensen aan de wal te vergelijken met de aankoop van een huis. Daar moet eerst ook van alles gebeuren voordat de koopcontracten bij een notaris ondertekend zijn. Dus hier moest ook van alles gebeuren zoals het keuren van het schip, de bank moest ook in dit verhaal een positief besluit nemen voor een lening en ga nog maar een poosje door. Al met al is dit nog snel verlopen. Er moest ook een naam op dit schip. Het moest niet al te lang zijn en een beetje goed in het gehoor liggen. Na een tijdje kwamen we dus op de naam Myos. Veel mensen denken dat dit een Griekse naam is en er bestaat inderdaad uit een ver verleden zoiets als een haventje die er zou zijn geweest in Griekenland wat de naam Myos zou hebben gehad, maar dit is niet de grond waarop we de naam hebben gekozen. Myos komt eigenlijk uit de hedendaagse sms taal en is een afkorting van: Mind Your Own Show. In ons geval te herleiden naar de nautische kant en kan het dus worden gezien als Mind Your Own Ship. En dus voer dit schip sinds januari 2010 onder de naam "MYOS”. In februari 2018 is het dus toen verkocht en vaart nu verder onder de naam “VENTIS”.

 

Wat gegevens

 

Het schip heeft een lengte van 55 meter. De breedte bedraagd 7,20 meter en de grootst toegelaten diepgang is 2,65 meter. Zo kan de Myos 684 ton lading vervoeren.De voortstuwing wordt verzorgt door de twee GM dieselmotoren die elk een kracht kunnen genereren van 240 pk. In totaal dus 480 pk. Om de wendbaarheid te vergroten staat er in het voorschip een kopschroefunit met een Daf motor van 200 pk. Ook voorin twee dieselagregaten die de stroom aan boord verzorgen. De generatoren wekken standaard  380 volt stroom op en wordt in een verdeelkast omgezet in een gedeelte 380 volt voor de pompen en dekwerktuigen en een gedeelte is voor het 230 volt stroomgebruik. Deze draaien nooit de hele dag en zeker niet 's nachts. Dan wordt er enkel gebruik gemaakt van de accu's die het schip voorzien van 24 volt voor navigatie en verlichting, maar ook de koel- en vrieskast die d.m.v. een omvormer op temperatuur worden gehouden.

                                                                      

Het schip heeft een zogenoemde 1 mans exploitatie vergunning, maar de eigenaren hebben gekozen voor de zekerheid van 2 personen aan boord. Dus zij varen, wonen en werken met hun tweetjes op dit schip.

 

 

 

   Stuurboord hoofdmotor 

                                                             

                                                               

                                                                 Bakboord hoofdmotor

 

 

 

 

     De boegschroefinstalatie

   

 

 

 

                                                                   De listergenerator

 

 

 

 

 

    De Hatzgenerator

Maak jouw eigen website met JouwWeb